English

اخبار و مقالات

چالش‌های صنعت ساخت و راهکارهای بهبود آن

چالش‌های صنعت ساخت و راهکارهای بهبود آن

سال‌های زیادی است که دررابطه‌با چالش‌ها و مشکلات پروژه‌ها بحث‌های فراوانی صورت‌گرفته است. اگر بخواهیم به این موضوع دقیق‌تر نگاه کنیم، باید ابتدا این چالش‌ها را در بین کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه متمایز نماییم. شاخص‌های بسیاری جهت‌نمایش و دسته‌بندی میزان توسعه‌یافتگی کشورها وجود دارد. یکی از این شاخص‌ها که به‌عنوان یک گزینه استراتژیک جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار در کشورهای درحال‌توسعه تعریف شده ، بحث طراحی، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌ها در صنعت ساخت و میزان پیشرفت کشورها در این زمینه است.
البته پروژه‌ها با چالش‌های زیادی مواجه هستند. از یک سو، پروژه‌ها نیازمند هزینه‌های بسیار زیاد سرمایه‌گذاری، دانش طراحی بالا و مهارت‌های تکنیکی، منابع انسانی شایسته و توانمندی‌های مدیریتی هستند و از سوی دیگر کشورهای درحال‌توسعه با کمبود بسیاری از این نیازمندی‌ها مواجه بوده که باعث توقف توسعه پروژه‌ها گردیده است.
در این مقاله به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها و راه‌کار حل آن‌ها پرداخته‌ایم. این چالش‌ها عبارت اند از:

1. عدم وجود ارتباط موثر بین متخصصان و سازمان‌های فعال

علت به وجود آمدن این چالش عدم وجود اکوسیستم تخصصی برای مهندسان، کارشناسان، مدیران، اساتید دانشگاه و سازمان‌های فعال در صنعت ساخت است.
راه حل این چالش ایجاد یک اکوسیستم تخصصی، بهترین فرصت را برای شبکه‌سازی حرفه‌ای بین متخصصان و سازمان‌ها فراهم می‌کند.
در اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) برای حل این چالش، اولین اکوسیستم تخصصی مدیریت ساخت (ساختمانی، زیرساختی و صنعتی) با حضور متخصصان و سازمان‌های بزرگ صنعت ساخت ایران ایجاد خواهد شد. 

اولین اکوسیستم تخصصی مدیریت ساخت


2. آشفتگی پروژه‌ها و ارتباطات غیرموثر بین ذی‌نفعان پروژه‌ها

به علت نبود یک عامل مرکزی مستقل و متخصص برای مدیریت بهینه پروژه‌های صنعت ساخت از فاز آغازین تا خاتمه، پروژه‌ها دچار آشفتگی می‌شوند که یکی از علل آن، این است که ذی‌نفعان پروژه، ارتباط موثری با یکدیگر برقرار نمی‌کنند.
راهکار این چالش ایجاد هویت مستقلی به نام مدیر ساخت حرفه‌ای (CM) برای مهندسان، کارشناسان و مدیران با هدف ایجاد نظم و ارتباط موثر بین ذی‌نفعان پروژه‌های صنعت ساخت است.
اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) با ارائه محدوده‌های دانشی و معرفی ساختار شرکت‌های مدیریت ساخت (CM) برای اولین بار در کشور سعی بر حل این چالش دارد.

معرفی ساختار شرکت‌های مدیریت ساخت برای اولین بار در کشور


3. مدیریت ناکارآمد پروژه‌های صنعت ساخت ایران توسط مدیران عمومی پروژه

سال‌هاست که پروژه‌های صنعت ساخت ایران توسط مدیران عمومی پروژه مدیریت می‌شوند. علت ناکارآمدی مدیریت پروژه‌ها این است که مدیر پروژه در هر دو حوزه فنی و مدیریتی متخصص نیست و دانش تخصصی مدیریت ساخت (CM) به مهندسان و فعالان صنعت ساخت آموزش داده نشده است.
راهکاری که اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) برای این رفع این چالش ارائه می‌کند، آموزش تخصصی به مهندسان و فعالان صنعت با ارائه سخنرانی‌های هدف‌مند اساتید برجسته و متخصصان باتجربه صنعت ساخت است.

سخنرانی اساتید برجسته و متخصصان با تجربه صنعت ساخت در ICMS


4. نامتوازن بودن هزینه و منفعت پروژه‌ها علی‌رغم استفاده از دانش مدیریت پروژه

چالش دیگری که در پروژه‌های صنعت ساخت وجود دارد این است که هزینه و منفعت پروژه‌ها علی‌رغم استفاده از دانش مدیریت پروژه نامتوازن است.
به این علت که از دانش مدیریت ساخت در پروژه‌ به طور کارآمد استفاده نمی‌شود. تنها راه آن، آگاهی کافی از تاریخچه، اهمیت و ارزش ایجاد مدیریت ساخت در جهان و استفاده از اسناد اجرایی و معتبر در عرصه بین‌الملل در زمینه مدیریت ساخت است.
راهکاری که اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) با برگزاری سخنرانی‌های خارجی توسط 2 تن از برجسته‌ترین اساتید مدیریت ساخت بین‌المللی آمریکا با بیش از 40 سال سابقه در پی آن است.

معرفی 2 تن از برجسته‌ترین اساتید مدیریت ساخت بین‌المللی آمریکا


5. کسب‌و‌کار ناپایدار در صنعت ساخت ایران

عدم وجود دانش تخصصی مدیریت کسب‌و‌کار مختص صنعت ساخت، منجر به ناپایداری کسب‌و‌کارهای صنعت ساخت ایران شده است. با آموزش دانش تخصصی مدیریت کسب‌و‌کارهای صنعت ساخت (CBM) به مدیران صنعت ساخت، می‌توان به رفع این چالش پرداخت.
اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) با ارائه سخنرانی‌های تخصصی، پنل‌های چالش‌ها و راهکارها و پنل‌های تجارب مدیریت کسب‌و‌کار مختص صنعت ساخت و شناخت فرصت‌های ناب برای ایجاد سازمان‌ها و ارائه خدمات تخصصی مدیریت ساخت باهدف توسعه کسب‌و‌کار و حرفه شغلی،در حل این چالش گام برداشته‌است.
توسعه کسب‌وکار و حرفه شغلی


6. عدم وجود ارتباط کارآمد بین صنعت و دانشگاه در ایران

در نهایت عدم وجود کمیته‌های تخصصی مشترک منجر به عدم وجود ارتباط کارآمد بین صنعت و دانشگاه در ایران شده که با ایجاد کمیته تخصصی مشترک بین متخصصان باتجربه صنعت و اساتید برجسته دانشگاه باهدف بررسی چالش‌های واقعی صنعت و ارائه راهکارهای عملیاتی می‌توان به این ارتباط کمک کرد.راهکاری که  اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) برای این موضوع دارد این است که برگزاری پنل‌های تخصصی چالش‌ها و راهکارها با حضور هم‌زمان مدیران عامل سازمان‌های بزرگ، متخصصان باتجربه صنعت و اساتید برجسته دانشگاه ارتباط کارآمد بین این دو بخش برقرار کند.
برگزاری پنل‌های تخصصی


جمع‌بندی

نکته کلیدی و حائز اهمیت در کلیه موارد گفته شده، میزان اهمیت و ارزش آموزش بوده که از آن به عنوان کلید موفقیت و دستیابی به توسعه یاد شده است و بحث آموزش آنقدر اهمیت پیدا کرده که به عنوان یک شاخص اصلی در میزان توسعه یافتگی کشورها در نظر گرفته می‌شود.
سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) برای اولین‌بار در ایران و با رویکرد فرهنگ‌سازی، ایجاد مشاغل جدید و تخصصی، هویت‌بخشی و آغاز مسیری جدید برای مدیریت ساخت در سال 1402 برگزار خواهد شد. سمپوزیومی که به این دلایل منحصربه‌فرد بوده و فرصت بزرگی در اختیار فعالان این صنعت قرار می‌دهد.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.