English

اخبار و مقالات

تحولی در صنعت ساخت ایران با برگزاری اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت

تحولی در صنعت ساخت ایران با برگزاری اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت

بر اساس گزارش موسسه جهانی McKinsey، صنعت ساخت یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا است که حدود 13 درصد از شاخص GDP جهانی را به خود اختصاص داده است. صنعتی با ابعاد بسیار بزرگ که بر اساس جدیدترین گزارش EMR از ارزشی حدود 13 تریلیون دلار در سال 2023 برخوردار بوده و پیش‌بینی می‌شود رشدی به میزان نزدیک به 19 تریلیون دلار را تا سال 2028 تجربه نماید. صنعت ساخت بیشترین توجهات کسب‌و‌کاری را در دنیا به خود جلب نموده و با سطح وسیعی از نیروهای متخصص و کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ در ارتباط است.

شکل 1. گزارش Vantage Market Research درباره بازار Construction جهانی

آیا تنها فعالان ساختمانی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند؟

بر اساس دسته‌بندی انجام شده توسط North American Industry Classification System که به NAICS معروف است، صنعت ساخت شامل دسته‌های مختلف زیر است:
1. ساختمان‌های مسکونی
2. ساختمان‌های تجاری
3. پروژه‌های زیرساختی
4. پروژه‌های صنعتی
5. پروژه‌های محیط زیستی

شکل2. گزارش McKinsey که در آن با استفاده از دسته‌های مختلف صنعت ساخت، به بررسی وضعیت بهره‌وری این صنعت پرداخته شده است.

تا اینجا متوجه شدیم که با چه صنعتی مواجه هستیم و کسب‌و‌کار در این صنعت می‌تواند باعث چه میزان رشدی گردد. اما...

جایگاه مدیریت ساخت (Construction Management) در این بین چیست؟

بر اساس تعریف انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA)، مدیریت ساخت یک مدیریت حرفه‌ای و اجرایی است و برای مدیریت پروژه‌های صنعت ساخت، از مرحله آغازین تا خاتمه و با هدف کنترل زمان، هزینه، محدوده و کیفیت به کار گرفته می‌شود. در واقع، مدیریت ساخت خدمت حرفه‌ای است که با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌های موثر مدیریتی، برای برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری این پروژه‌ها و با هدف یکپارچه‌سازی تمام جنبه‌های فرآیند پروژه‌های ساخت و با هدف استانداردسازی فنی و مدیریتی به کار گرفته می‌شود. پس مدیریت ساخت صرفا به معنای مدیریت اجرا  نیست، بلکه به معنای مدیریت تخصصی پروژه‌های صنعت ساخت است.

چه فرصت‌هایی در زمینه مدیریت ساخت وجود دارد؟

بر اساس مطالعات U.S. Bureau of Labor Statistics، استخدام مدیران پروژه ساخت با افزایش 10 درصدی بین سال‌های 2016 تا 2026 همراه بوده و در آینده این سرعت رشد بیشتر از فرصت‌های شغلی دیگر در صنعت ساخت خواهد بود. این نیاز، بسیار بیشتر از تعداد فارغ‌التحصیلان مدیریت ساخت، حتی در کشوری چون آمریکا است و نشان از ایجاد فرصتی جدید برای صنعتی بزرگ است.


این در حالی است که فرصت‌های شغلی دیگر تا حد زیادی در این صنعت به حالت اشباع رسیده، اما این نیاز فرصت‌های زیادی را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند. فرصتی که می‌تواند نقطه تحولی برای صنعت ساخت و متخصصان این صنعت باشد.

چرا مدیریت ساخت آمریکایی الگو قرار گرفت؟

کشور آمریکا از نظر حجم پروژه‌های تعریف شده به عنوان پیشتاز صنعت ساخت تلقی می‌گردد و به همین دلیل سالیان زیادی است که مفهوم جدیدی به نام مدیریت ساخت (Construction Management) را ایجاد نموده است. مدیریت ساخت در کشور آمریکا مسیر متفاوتی را حتی در مقایسه با کشورهای اروپایی طی کرده و همین موضوع باعث پیشتازی این کشور در صنعت ساخت دنیا شده است.  آمریکا نه تنها اولین برنامه‌ای مختص مدیریت ساخت را در سال 1935 ایجاد کرد، بلکه از سال 1965 و با تاسیس سازمان ASC، ساختاری منحصربه‌فرد برای مدیریت ساخت ایجاد نمود. کشور آمریکا، با داشتن 250 انجمن مرتبط با صنعت ساخت و برگزاری بیش از 315،000 جلسه تخصصی برای بیش از 60 میلیون نفر،  با ارائه استانداردها، دستورالعمل‌ها و اسناد تخصصی مدیریت ساخت، همواره پیشتاز مدیریت ساخت در دنیا بوده است .   


اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) چگونه باعث ایجاد تحول خواهد شد؟

سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) برای اولین بار در ایران و با رویکرد فرهنگ‌سازی، ایجاد شغل‌های جدید و تخصصی، هویت‌بخشی و آغاز مسیری جدید برای مدیریت ساخت در سال 1402 برگزار خواهد شد. سمپوزیومی که به دلایل زیر منحصربه‌فرد بوده و فرصت بزرگی در اختیار فعالان این صنعت قرار می‌دهد. این دلایل عبارتند از:
1. برای اولین بار در کشور دو سخنران برجسته از متخصص‌ترین و برجسته‌ترین اساتید آمریکایی در زمینه مدیریت ساخت در ایران سخنرانی خواهند داشت. فرصتی که می‌تواند باعث انتقال تجربه و دانشی گردد که پیش‌تر در کشور مقدور نبود.
2. برای اولین بار در کشور مدیریت کسب‌و‌کار در صنعت ساخت (CBM) در کنار مدیریت ساخت (CM) قرار گرفته و این باعث حضور سازمان‌ها، فعالان کسب‌و‌کار و متخصصان مدیریت ساخت در کشور در یک رویداد مشترک خواهد شد. فرصتی که شبکه‌سازی بی‌نظیری همراه خواهد شد.
3. برای اولین بار در کشور ساختار متفاوت برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) ، متشکل از سخنرانانی‌های کلیدی، پنل‌های تخصصی چالش‌ها و راهکارها و تجارب مدیریت ساختی در یک رویداد باعث ایجاد یک ساختار هدفمند خواهد شد.
4. برای اولین بار در کشور ساختار شرکت‌های مدیریت ساخت آمریکایی (CM) در این سمپوزیوم ارائه می‌گردد. موضوعی که برای سرمایه‌گذاران این صنعت فرصتی طلایی تلقی گردیده و منافع زیادی را به همراه خواهد داشت. افرادی که به دنبال توسعه کسب‌و‌کار خود هستند، هرگز نباید این بخش را نادیده بگیرند.
5. برای اولین بار در کشور تخصصی‌ترین رویداد مدیریت ساخت با گردهمایی جمع کثیری از متخصصان برگزار خواهد شد تا این متخصصان بتوانند در کنار اشتراک‌گذاری دانش و تجربه خود، باعث ارتقای یکدیگر و صنعت ساخت شوند.

این سمپوزیوم بزرگ‌ترین فرصتی است که می‌توانیم در ارتقای خود و صنعت ساخت نقش کلیدی داشته باشیم و از این فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را نماییم.  

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.